HTML

BB Balint-Boston

Hosszas gonodlkodas utan arra jutottam, hogy osszegyujtom emlekeimet, impresszioimat egy blog keretebe. Sokat gondolkodtam, hogy naplo legyen e ezene blog(ebbe inkabb ne is menjunk bele....) de vegul emellett dontottem. Amiket leirok altalaban az en tapasztalataimon alapul, van aminek azonban utana is nezek, leginkabb helyi segitseggel. Vigyazat!!! Szigoruan ekezetmentes!

Friss topikok

  • Fancs007: :) Nagyon jó olvasni! Kiváncsian várom a következő bejegyzést is!!! (2010.07.21. 09:28) Harvard

Linkblog

New York

2010.08.06. 02:07 Firvingi

    Sokat gondolkodtam, milyen alcimet adjak a bejegyzesnek. Olyan dolgok jutottak eszembe, hogy A varos, ami sosem alszik,  A varos, ahonnan eluztek az unalmat, A vilag fovarosa vagy valami ilyesmit. Egyszerre lenne az osszes valtozat jo is es kozben semmitmondo. Fontos megjegyeznem, hogy egesz ido alatt Manhattanben voltam, csak egy par percre leptem Staten Islandra, mikozben a varos all meg az elobb emlitetteken kivul Bronxbol, Brooklynbol es Queensbol. Mindegyik egy nagyobb varos meretevel buszkelkedik. A hostel portasa, ahol laktam, csak annyit valaszot aggodalmamra, mikor kifejtettem neki, hogy emiatt nem lattam igazabol New Yorkot, hogy azok a keruletek nem is szamitanak. Manhattan ugyanis maga a varos, o New York.

    New york igazabol egy picit olyan, mint egy fesztival. Folytonos porges, zajok, ujabb es ujabb esemenyek, kalandok. Maga a varos az impressziok fellegvara. Erzesek kavalkadja a hely, egy picit olyan, mintha valami drog lenne a levegoben. Az ember megall ejfelkor a Times Squarre kozepen, ami annyira ki van vilagitva, mintha fenyes nappal lenne, egy pillanatra behunyja a szemet, majd kinyitva nezi a buliba igyekvo new yorkiakat, a turistakat, akik fotozkodnak, letamadva barmilyen picit is bizalomgerjeszto embert, hogy keszitsen roluk csoportfotot. Ez New York.

    Azaz picit megsem.  Mikor az ember nagyon szeret valakit, a legkisebb mosolyatol is kepes elvarazsolodni. New York meg egy ilyen gyenged szereto. Nem egy Femme Fatale, nem egy tokeletes Aphrodite. Hibakkal teli, de az ember meg ha latja is a tokeletlensegeit, beleszeret. Vannak, akik nem kepesek erre. Ok csak a tolzsufoltsagot latjak, azt, hogy a varos koszos es budos. Mikor hajnali 4kor leszalltam 4 ora buszozas utan, beleszagoltam a levegobe es Pesten ereztem magam.

    Neki azonban ezt is meg lehet bocsajtani. Sok varosra mondjak, hogy az a vilag fovarosa es felhoznak ezernyi ervet. Nagyreszukben nem is jartam, megis  latatlanban is New Yorknak adnam ezt a cimet.  A varos  tele van olyan helyekkel, ahol az embernek elall a  lelegzete.  Mikor meglattam reggel  a partrol a felkelo nap  elso napsugaraival meggvilagitott  Szabadsagszobrot,  libaboros lettem, ahogy a messzi kis szigeten a sotetsegben tartja az alak a faklyat a kezeben es ez meg csak New York egyik resze! Mindegyik szeletkeje a varosnak teljesen mas. A Wall streeten setalni, mikozben sieto oltonyos emberek loknek felre, akik semmifele ceremonia nelkul mennek be a turistak altall fotozott epuletekbe, amikben ha egy kavescseszet leejtenek kepes egy kisebb Afrikai orszag teljesen csodbemenni. A Central Park, ami annyira oriasi, hogy az ember szo szerint kepes elveszni benne, amit a reggeltol estig sportolo, a varosbol kicsit a szabad levegobe vagyo helyiek toltenek meg a messzirol jott latogatokkal egyutt. Allitoalg sokszor latni hire sztarokat, akik reggeli setajukat teszik meg a parkban. Bostoniakkal beszelve sokan meseltek, hogy lattak ezt vagy azt a hiresseget, de en egyyel sem talalkoztam.

    Maga a varost tobb okbol is nagyon szimpla varostervezesileg. Igazabol ha az ember szan egy percet a megertesere, majdnem biztosan megtudja mondani, hol van eppen. Negyzethalos az egesz szerkezete(Erdemes megnezni a lenti kepet, jol visszaadja hogy megy). Vizszintesen futnak az utcak, fuggolegesen a sugarutak. A tazisoknak eleg ket szamot mondani es mar tudjak hova kell vinniuk az utasukat. A varosban allitolag veluk(en nem probaltam meg oket magyar berogzodeseim meg diakpenztarcam miatt, pedig allitolag az utobbi nem is lett volna egyaltalan problema), gyalog es metroval lehet kozlekedni. Gyalog a legjobb, hiszen nem lehet tudni, hol talalod meg a sajat New Yorkodat. A legdelebbi csucsokben levo felhokarcolokban, a central parkban vagy esetleg Harlemben?(befele es kifele jovet a busz ezen memt keresztul, hogy oszinte legyek ennyi nekem eleg is volt belole...).

    A utolso lehetoseg a metro, amire az ember ra is van szorulva. Foleg Kelet-Europa nagyvarosait megszokva gondoltam lesetalok par blokkot, de mikor megerkeztem a celpontomhoz, teljesen leizzadtam es mar reg kesesben voltam terveimhez kepest. Erdemes megnezni az egyik lenti New Yorki utcakepet, ahogy az ember benez rajta es nem latja a veget. Az embernek igy marad a metro, ami tokeletes megertesehez new yorkinak kell lenned.. A metro terkep alapjan ha jol szamolom 21 jarata van a varosnak a fold alatt. Sok jarat hossabb ideig a masik vaganyan kozlekedik, megfejelve az egesz zurzavart azzal, hogy vannak "helyi" jaratok, amik mindenhol megallnak, meg vannak amik csak bizonyos megalloknal allnak meg, ezek a tranzit jaratok. En meg meg a Bostonban levo metrorol voltam kepes azt irni, hogy bonyolult! Megyegyzes: meg itt Bostonban bemondjak rendesen a hangosbemondoba, hogy milyen allomas jon, a Nagy Almaban valami olyan frekvencian es gyorsasaggal mondjak be ezt, hogy maxiumum egy hallas alapjan letezo eloleny hallja meg, mit mondtak be es meg o sem teljesen biztos, jol hallotta e.

    Ez a varos azonban tenyleg a nepek olvasztotegelye. Majdnem annyi kulfoldi szot hallottam, mint angolt es ez  nem csak a turistak miatt van igy. Sok teljesen a vilag mas reszebol jovo ember dolgozik es el itt, vannak jo paran, akik ugy, hogy nem is ertenek angolul. A varos mindenkit vonz, legyen az turista, menekult, imigrans vagy aki szimplan csak az allamok masik reszeben elt eddig.

    Nem tudom igazabol, miert lett ilyen a varos.  Lehet, hogy New York tette az embereket magahoz hasonlova vagy ok alkottak ilyenre a varost. A budos es buzos Broadwayen a kepesek a buliba meno fiatalok legjobb partyruhajukban vegig setalni, ugy, hogy par utcaval feljebb aktataskabol aruljak a hamis rolexet. Kepesek az esti futasukat megszakitani, hogy a Central Parkban hallgathassan meg egy ingyenes koncertet. Sorolhatnam a peldakat naphosszat, ugyanis ez jelenti talan azt, hogy valaki itt el New Yorkban.

    Felek, kicsit csalodva hagytam el a varost. Egesz ittletem alatt ugyanis kicsit arra szamitottam, hogy a felhokarcolok arnyekabol vagy a Central Park kis ligetei kozul kilep egy alacsony, vastagkeretes szemuveget hordo, osz oregur es egy kicsit megmutatja az o New Yorkjat, mikozben mesel nekem a nokrol, a vilag ertelmerol es hogy arrol, sose higgyek a meztelen buszsofornek...

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://balintboston.blog.hu/api/trackback/id/tr852202619

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása